Spring Text - http://www.springtext.com

Friday, May 7, 2010

Setahun berlalu...

Tanggal 30 April 2010, genaplah setahun pemergian arwah mak...rasanya baru semalam perginya ibu yang telah melahirkan aku 32 tahun yang lalu... Sesungguhnya tiada lain yang dapat kutitipkan buatmu mak...melainkan bacaan Yaasin dan doa yang tidak putus kukirimkan agar rohmu dicucuri rahmat... terasa masih segar segala kenangan bersamamu... sehelai baju kedah lusuhmu menjadi pengubat rinduku tatkala kesedihan datang bertamu... Hanya 1 yang aku tahu... AKU TERLALU MERINDUIMU... Mak...adik sayang mak,adik rindu mak... "Ya Allah,sampaikan salam rindu,kasih & sayangku buat ibuku..."

Dengan genapnya setahun pemergian mak...maka :
* Genaplah setahun radio di ceruk dapur rumah Kg Pandan itu tidak berkumandang... Itulah rutin arwah mak, temannya di dapur adalah radio usang itu...
* Genaplah setahun aku tidak menjejakkan kaki ke Hospital Ampang yang merupakan lokasi lawatan bulananku atas urusan check up arwah mak dan thrombocythemia yang pernah aku alami. Sehinggalah aku membuat keputusan nekad untuk tidak lagi meneruskan monthly check up ku atas alasan mengutamakan check up arwah mak. Sesekali melewati hospital itu membuatkan aku begitu sebak bila mengenangkan itulah tempat terakhir mak menghembuskan nafas terakhirnya yang ditemani kakakku. Andainya aku tidak sarat mengandung ketika itu,pastinya aku yang akan berada di sisi mak waktu itu. Baju dan selimut hak milik hospital yang membaluti emak masih terlipat kemas di bilik arwah atok. Andai terpandang...aduhh! Begitu sedih untuk dikenang... :'-(
* Genaplah 11 tahun perginya ibu kepada sahabatku Norhidayati Jalil. Salah satu kenangan aku bersama arwah kalau pergi beraya kat rumahnya, "kakak...ada lagi tak pinggan kotor tu, bagi si feddy ni ha biar dia basuh" itulah gurau senda arwah yg sememangnya seseorg yg suka berseloroh. Arwah telah pergi buat selamanya pada tanggal 30 April 1999... Al Faatihah buat Allahyarhamah Sa'diah Bt Abdullah... (Tie,kini aku dah pun merasai apa yg pernah kau lalui tentang perginya seorg insan yg kita panggil emak... Ketabahan kau menjadi kekuatan aku Tie,walaupun adakalanya aku masih kalah dgn perasaan yg bercampur baur, aku akan ditemani teman setia yg kupanggil airmata...)

Tanggal 7 Mei 2010, adalah hari lahirnya arwah mak yang ke 65 & Ulangtahun Haziq yang ke-2. Kalaulah ada arwah opah ni Haziq, makan besarlah kita. Memang confirm opahlah orang yang paling seronok nak potong kek dgn Haziq. Rindunya nak makan laksa & mee kari mak. Itu antara menu wajib mak kalau ada majlis makan2 ni... Uwaaa...

No comments: